fbpx

5 goede redenen om te starten met krachttraining

Thailand 34.

Als je vroeger de sportschool binnen liep stonden alle vrouwen op de crosstrainers en loopbanden en alle mannen stonden te trekken aan de zware gewichten. Tegenwoordig is dit niet meer zo en zijn er telkens meer meiden in de kracht hoek te vinden.
 
Door wetenschappelijke onderzoeken is ook bewezen dat krachttraining ontzettend effectief is om een strakker lichaam te krijgen en je ruststofwisseling te verhogen.
In deze blog ga ik je vertellen wat de voordelen van krachttraining voor vrouwen is.

Als eerst is het belangrijk om te weten dat je als vrouw zijnde minimale testosteron hormonen aanmaakt tijdens een krachttraining sessie daarom kan de omvang van onze spiermassa nooit zo groot worden als bij mannen bij mannen zijn de waarde van testosteron + 10 keer groter. Testosteron is een hormoon dat bij mannen in de teelballen en bijnieren wordt geproduceerd. Bij vrouwen wordt dit voor een klein deel in de eierstokken en in de bijnieren aangemaakt.

Als vrouw zijnde hoef je dus geen angst te hebben dat je ineens heel breed wordt en er na een aantal sessies in het kracht honk eruit gaat zien als een vrouwelijke Arnold Schwarzenegger.

Een krachtsessie in de sportschool of thuis met gewichten heeft juist ontzettend veel voordelen

Spieren wegen zwaarder dan vet en verhoogt je stofwisseling

Als je op de weegschaal staat ben je al snel geneigd om alleen naar het cijfertje te kijken. Als je met krachttraining gaat beginnen maakt je lichaam spiermassa aan zodat je de volgende keer de training makkelijker aankan.   Als je dit voor een langere periode achter elkaar blijft doen zal je merken dat het lastig wordt om in gewicht af te nemen. Dit komt omdat spieren zwaarder wegen dan vet. 

Omdat je spieren ontzettend veel energie verbruiken om in tact te blijven verhoogt je rust stofwisseling (hiervoor hoef je niks extra’s te doen dit is ongeveer 60 kcal per 1 kg spiermassa) Vergeet dus het cijfertje op de weegschaal maar kijk naar de spiegel maak eventueel een foto en meet je lichaam op verschillende punten op met een meetlint. Of als je zo een moderne weegschaal heb kan je beter kijken naar je vetpercentage. Als die zakt en je gewicht blijft hetzelfde weet je dat je lichaam dus spieren heeft aangemaakt.

Je shapt je lichaam

Door krachttraining krijg je meer rondingen in je spieren zoals bijvoorbeeld je billen en kweek je meer spiermassa. Dit zorgt voor mooie contouren en een atletischer figuur

Je krijgt sterker botten

Krachttraining voorkomt het onstaan van osteoporose en daarmee behoud je zoveel mogelijk de botdichtheid van je botten . Osteoporose is een aandoening waarbij de botten brozer worden en je uiteindeljk op latere leeftijd makkelijker de botten kan breken. Door de kracht die er tijdens krachttraining op de spieren en pezen komt te staan verhoogt je spierkracht als voor een langere periode op de juiste manier achter elkaar blijft trainen. Hier moeten je botten zich ook op aanpassen en dat kan leiden tot een toename van de botdichtheid en botsterkte

Je verkleint de kans op hart en vaatziekte en diabetes.

Sporten verbeterd je cholestrol gehalte en verbeterd de bloeddruk. Krachttraining zorgt daarbij ook voor een betere bloedsuikerspiegel

Je houding verbeterd en je wordt sterker

Als je alle spiergroepen in de juiste proporties traint zal je houding verbeteren, worden je spieren sterker en kunnen klachten aan bijvoorbeeld de rug verbeteren.

Naast deze 5 voordelen heeft het uiteraard ook nog effect op je mentale gesteldheid, sportprestaties, slaap, spijsvertering en nog meer andere dingen.

Ga dus trekken aan de gewichten. Voor een op maat gemaakt trainingsschema kan je contact op nemen via onderstaande kno

Share this post

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest