fbpx

Moet je altijd gezond eten?

IMG_2914

Moet je altijd gezond eten om resultaat te behalen? Het antwoordt hierop is heel simpel “Nee”. Altijd gezond eten is namelijk streven naar perfectie. En streven naar perfectie is niet goed, want het bestaat niet.Er zullen namelijk altijd feestjes, verjaardagen, bbq’s en lekkere etentjes zijn. En dat betekend niet dat je dus altijd maar gezond moet gaan eten. Als je namelijk iets van jezelf niet mag eten, dan ga je er juist naar hunkeren. Maar hoe kan je dan het beste eten? Betekend dat je dan nu elke dag pizza’s kan eten?

Ik hanteer zelf altijd de 80/20 regel. Dat betekend dat ik 80 % van de tijd verantwoordt eet en mijn aan de dagelijkse voedingsrichtlijnen houdt en 20% van de tijd eet waar ik zin in heb.

Zo verbied ik mezelf niks en geniet ik juist meer van de dingen die ik lekker vind zonder een schuld gevoel.

Hoe het werkt zal ik je uitleggen.

De 80/20 regel is een regel waarbij je 80% van de tijd eet volgens de voedingsrichtlijnen met de verantwoorde producten en eet je 20% van de tijd als je dat wilt buiten het boekje.

Op die manier verbied je jezelf niet de producten die jij heel erg lekker vind, zodat je eetbuien gaat voorkomen. Gun jezelf ook af en toe dat lekker taartje of een ijsje, maar kies er dan wel bewust voor en geniet met volle overgave van deze lekkernij 🙂

Let alleen op als je bijvoorbeeld weet dat je een zwak heb voor een reep tony chocolony sla deze dan niet met grote hoeveelheden in. Maar koop eens een reep 1 keer in de maand en doe er dan ook ongeveer een maand over om deze reep op te eten of koop kleine verpakkingen.

Als je een kleinere verpakking hebt is het op als je een stukje hebt gehad en zal je minder snel nog iets pakken dan als je een opgescheurd stuk chocolade hebt.

Pas deze regel dagelijks of wekelijks toe, maar las geen cheatday’s is.

Een cheatday is een dag waarbij je jezelf toelaat om alles te eten wat niet volgens de voedingsrichtlijnen en vol zit met suikers, zout en vet.

Het gevaar met cheatday’s is dat je je in 1 dag zo gaat vol stoppen met kcal rijke maaltijden dat je een overschot kan creëren van 3000 kcal of meer.

Je kan beter elke dag 15 gram chocola nemen en onder je energiebehoefte blijven dan in 1 dag een hele reep opeten, een pizza, chocoladecroissant en een hamburger.

De combinatie van alles energierijke producten zorgen ervoor dat jij de hele week voor niks aan het bikkelen bent geweest. En dat is natuurlijk zonde!

Share this post

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest