fbpx

Oude gewoontes ombuigen naar nieuwe gewoontes

Bewust gedrag

Heb jij wel een voornemen gehad om gezonder te eten en meer te bewegen? Maar lukte het niet om vol te houden? Grote kans dat jij  na enkele weken of maanden weer terug bent gevallen in je oude patronen. Maar hoe zit dat nu precies? Hoe komt het dat het zo moeilijk is om iets vol te houden. In deze blog leg ik je uit over hoe je oude gewoontes kan ombuigen naar nieuwe gewoontes zodat je een gezondere levensstijl wel kan volhouden.

Gewoontes zijn dagelijkse handelingen die je onbewust doet zoals lopen,  praten, tandenpoetsen, autorijden, op je tenen staan al je iets uit een kasje moet pakken en nog veel meer van dit soort handelingen.

Het is goed dat je heel veel dingen onbewust kan doen want als je bij elke stap moet nadenken over hoe je je voet moet neerzetten zou je na 1 uur al gesloopt zijn.

Deze onbewuste handelingen zorgen ervoor dat jij dingen kan doen op de automatische piloot (onbewust gedrag).

Het is dus goed dat je bij bepaalde handelingen niet hoeft na te denken maar het kan ook heel vervelend zijn als je jezelf een eigenaardige gewoonte hebt aangeleerd.

Als eerst is het belangrijk om te weten waar een gewoonte uit bestaat en waar het vandaan komt.

Een gewoonte bestaat uit een paar componenten:

  • Het wekt weinig emotie op.
  • Je merk het vaak niet eens op.
  • Het vereist weinig denkkracht.

Gewoontes ontstaan door:

  • Hoe jij bent opgevoed.
  • Jouw omgeving vrienden/familie.
  • Jouw normen en waarden.
  • Ervaringen.
  • Jouw geloof en overtuigingen.
  • Eigenschappen en persoonlijkheid.

95% van de tijd vertoon je onbewust gedrag en slechts 5% doe je bewust.

Kijk maar naar het plaatje boven deze tekst.

Onbewust gedrag zoals ;jouw manier van praten en doen doe je vaak vanuit onderliggende gedachtes en gewoontes.

Als jij gezondheid heel belangrijk vind dan is het voor jou niet meer dan normaal om bijvoorbeeld elke dag 2 stuks fruit te eten en elke dag 30 minuten te bewegen.

Terwijl een ander het “genieten van het leven” weer een stuk belangrijker en hij/zij  daarom elke zal gelegenheid aanpakken om samen met vrienden een drankje en hapje te doen.

Voor iedereen zijn die normen en waarden anders en dat zorgt ervoor dat jij je eigen gewoontes hebt en ander gedrag vertoont dan iemand anders.

Ga bij jezelf eens na.. Hoe ben jij opgevoed? Wat zijn jouw eigen normen en waarden? En wat vind jij belangrijk in het leven? Hieronder een opsomming van wat enkele normen en waarden. 

  • Gezondheid
  • Omringd zijn met familie en vrienden
  • Aardig gevonden worden
  • Vrijheid
  • Onafhankelijkheid
  • Liefde
  • Rust
  • Humor
  • Gezelligheid
  • Vriendelijkheid
  • Comfort
  • Zekerheid

En zo kan je het lijstje nog wel langer maken.

Als je je eigen normen en waarden in kaart hebt gebracht weet je wat belangrijk voor jou is. En waar sommige gewoontes en bepaald gedrag vandaan komt.

Het is dus niet zo simpel om een nieuwe gewoonte aan te leren want als jij een bepaalde overtuiging hebt en dat niet in één lijn staat met de nieuwe gewoonte die je wilt aanleren dan kan je dat dus niet zomaar veranderen.

Dat onbewuste gedrag (95%) zorgt er dus voor dat jij altijd weer terug valt in jouw oude patronen want je kan niet constant bewust zijn van al je handelingen dit kost gewoon weg teveel energie.

Als je dus de onderkant van ijsberg veranderd zal je makkelijker bewustere keuzes maken omdat jij denkt dat dat hoort bij jou als persoon.

En dan wordt het makkelijker om nieuwe gewoontes aan te leren. 

Nu ga ik je stap voor stap uitleggen hoe je dus je gedrag en gewoontes kan veranderen.

Stap #1 bewust worden

Om gewoontes om te buigen is het als eerst belangrijk om bewust te worden van die onbewuste gewoontes( 95%).

Een gewoonte kan bijvoorbeeld zijn dat je na het avond eten standaard een toetje eet of dat je 2-3 wijntje drinkt bij het avond eten.

Ga eens opzoek naar jouw gewoontes en schrijf ze voor jezelf op. 

Als je weet welke gewoontes jij hebt dan ga je ze in kaart brengen.

Hoe vaak komt die gewoonte voor? Op wat voor momenten ? Wie zijn er bij je? Of spelen een rol in deze gewoonte?

Dit is echter niet zo simpel want zoals je al weet vertoon je 95% van de tijd onbewust gedrag en vergt het weinig denk kracht, wekt het weinig emoties op en ben je vaak niet eens bewust van wat je doet. 

Alleen als je bewust bent van je eigen gedrag kan je pas veranderen en nieuwe gewoontes aanleren.

Stap #2 Willen veranderen

Als je iets echt wilt, maar ik bedoel ook echt wilt dan kan jij pas veranderen.

Als je het de ene dag wel wilt en de andere dag niet dan ben jij niet verandering bereid en dan val jij binnen no time weer  terug in je oude gewoontes.

Veranderen kost tijd en energie.

Vraag jezelf dus af..

  1. Waarom wil jij veranderen?
  2. Wat is jouw motivatie? En wat gaat er voor zorgen dat jij op mindere momenten gemotiveerd blijft?
  3. Wat voor plezier haal jij eruit als jij die gewoonte veranderd?

Stap #3 Doen

Nadat je je gewoontes in kaart hebt gebracht en weet waarom je wilt veranderen ga je een doel voor jezelf stellen.

Zonder heldere en duidelijke doelen weet je namelijk niet of je goed bezig bent. Schrijf deze op in SMART vorm.

S – Specifiek

M – Meetbaar

A – Acceptabel

R – Realistisch

T – Tijdgebonden

Als je je doel hebt opgeschreven maak je een concreet plan.

Zorg daarbij voor genoeg support van de mensen om je heen, je partner, je vrienden, buurman en/of familie. Wat nog het allerbeste werkt is als je samen met iemand “gezonder gaat leven” of samen een verandering gaat aanbrengen. Dan je elkaar namelijk scherp houden.

Er zullen echter altijd wel bewuste of onbewuste saboteurs zijn die het je moeilijk gaan maken en die gaan zeggen “ach.. je ziet er toch hartstikke goed uit en wat maakt dat ene bitterballetje nou uit,  neem er gewoon één”.

Als jij opeens wilt veranderen zullen sommige mensen je aanmoedigen maar sommige mensen zullen er tegenin gaan en ervoor willen zorgen dat jij de persoon blijft die jij nu bent omdat ze bang zijn om te verliezen.

Om nieuwe gewoontes aan te leren moet je dus WILLEN veranderen.

  • Wordt bewust van je eigen gedrag
  • Breng ze in kaart
  • WIL veranderen
  • Stel een helder en duidelijk doel
  • Maak een plan
  • En zorg voor genoeg support

Heb jij hulp nodig bij het veranderen van je gewoontes? Dan help ik jou graag. 

Via de onderstaande link kan je een gratis en vrijblijvend intake gesprek aanvragen voor het Online of personal training traject.

Afvallen zonder streng te lijnen (online)

Personal training

Share this post

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest