fbpx

Wacht niet tot het perfecte moment

IMG_2562

Wacht jij met gezonder eten totdat de zomer voorbij is of totdat er geen feestjes en verjaardagen meer zijn? Of totdat je meer tijd en rust hebt?

Ik hoor het vaak dat mensen aan het wachten zijn tot het perfecte moment op te beginnen met “gezonder leven”. En aan het wachten zijn totdat de feestjes, bbq’s en verjaardag partijtjes over zijn.

Maar wat levert dat wachten jou op ? Het levert jou uiteindelijk alleen maar een alles of niets instelling op. Je zult namelijk gaan denken dat je alleen gewicht kwijt kunt raken onder de perfecte omstandigheden. 

Maar de perfecte omstandigheden bestaan niet. Er zullen namelijk altijd feestjes, verjaardagen en etentjes zijn. De vraag is hoe ga jij ermee om? Eet jij bij een etentje totdat je helemaal vol zit? En ga je op verjaardag helemaal los op de alcohol en chips? Of maak jij bewuste keuzes en drink maximaal 2 glazen alcohol en een handje chips omdat je dat met jezelf heb afgesproken?

Ga opzoek naar een nieuwe levensstijl die bij jou past en niet naar een streng dieet dat je voor een x aantal weken volgt. 

Kortom; Wacht er niet mee om jezelf weer lekker in je vel te voelen.

Waarom lukt het de meeste mensen niet om op gewicht te blijven?

# Jojo effect

Als je gaat “diëten” ga je voor een bepaalde tijd anders eten dan normaal. Dit doe je al met de gedachte om daarna weer je oude patronen op te pakken.

Dit zorgt voor het bekende jojo effect, je valt in het begin af maar doordat je weer terug valt in je oude patronen kom je weer aan en vaak nog wat extra kilo’s. 

Dit is niet alleen ontzettend frustrerend maar ook nog eens slecht voor de gezondheid.

Veel schommelingen in jou gewicht verhogen namelijk de kans op: diabetes, hartziektes, galblaasaandoeningen en daarnaast geeft niet bepaald een boost aan je zelfvertrouwen want elke kilo die je daarna weer aankomt zal voelen als een soort nederlaag.

Stel je doel dus niet langer uit, start nog vandaag met het veranderen van je levensstijl.

Dat jij de balans gaat vinden tussen etentjes, feestjes en het normale leven is veel belangrijker!

Ga dus opzoek naar een lange termijn oplossing. Dit scheelt niet alleen heel veel frustratie maar je bespaard ook in de portemonnee.

# Alles of niets instelling

Heel veel mensen (Ik heb dit zelf ook een tijd gehad) hebben een alles of niets instelling als het op gewicht verliezen aankomt. Je gaat er of voor de volle 100% voor, je gaat trouw naar de sportschool, je eet alleen maar natuurlijke en gezonde producten, drinkt weinig tot geen alcohol en gaat dagelijks op tijd naar bed.  

Maar helaas kan je dit nooit je hele leven volhouden en zeker niet als je van een feestje of drankje houdt.  

Het is dus niet de vraag wanneer je eens naar iet ongezonds  grijpt maar wanneer. 

De weg naar succes en naar het lichaam dat je graag wilt gaat niet in één rechte lijn in omhoog maar je zult vele obstakels  (blessures, feestjes, verjaardagen, verleidingen) tegen komen.

Kwel jezelf dus niet met de gedachte dat je alleen maar komkommers, appels, kip en broccoli moet eten om resultaat te boeken. Dit is namelijk niet waar.  

Uiteindelijk is jouw energie inname leidend.  Eet jij meer dan dat jouw lichaam nodig heeft kom je aan. En eet jij meer dan dat je lichaam nodig heeft dan kom je aan. 

Om 1 kg vet aan te komen moet je ongeveer 7000 kcal meer eten dan je nodig hebt. Dat zijn ongeveer 14 Big Macs. 

# 12 reden van mislukking

Naast het jo-jo effect en de alles of niets instelling zijn er nog een aantal factoren die ervoor zorgen dat jij misschien niet het resultaat behaald wat je voor ogen hebt.

Als jij je doelen nog niet heb behaald zou dat wel eens aan één of meerdere van onderstaande factoren kunnen liggen.

Deze hebben naast het behalen van jouw sportieve doelstellingen ook effect op werk, relaties, studie of andere zaken.

  • Ontbreken van een vastomlijnd doel
  • Gebrek aan focus
  • Angst
  • Besluiteloosheid
  • Uitstelgedrag
  • Gebrek aan zelfdiscipline
  • Gebrek aan passie
  • Gebrek aan doorzettingsvermogen
  • Negatief gedrag
  • Beperkte mindset
  • Gebrek aan ambitie
  • Gebrek aan eigenwaarde
  • Excuses

Voor mij was het ontzettend confronterend om te lezen dat ik mijn doelen niet behaalde doordat ik mezelf in de weg zat.

Ik stelde namelijk alles het liefst uit tot morgen en was daarbij besluiteloos en kon moeilijk knopen door hakken.

Het resulteerde erin dat ik alleen maar meer teleurgesteld in mezelf raakte en dat krenkte mijn eigen zelfvertrouwen.

Ik wist dat er iets moest veranderen en dus ben ik toen aan mezelf gaan werken. 

Doordat ik ben gestopt met uitstellen, afspraken ging maken met mezelf en die vervolgens nakwam voelde ik mij weer blijer, fitter, voldaan en daardoor groeide het vertrouwen in mezelf weer terug

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je door het uitstellen van iets wat je eigenlijk heel graag wilt niet blijer wordt. 

Jij bent de baas over jou leven.

Succes en resultaat komt niet zomaar aanwaaien je moet je er voor de volle 100% inzetten en er echt wat voor doen.

Als jij je nu niet fit, sterk en lekker in je vel voelt? Waarom stel je het dan uit tot over een paar weken of maanden?

De beste manier om geen resultaat te boeken is om door er nooit mee te beginnen.

 

En daardoor weet je zeker dat je je doel niet behaald.

 

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn je moet alleen even weten waar je moet beginnen.

Wacht niet tot het perfecte moment, start nog vandaag met het waarmaken van jouw dromen en doelen.

Share this post

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest