fbpx

Goede voornemens? Begin er niet aan!

IMG_0942

Het begin van het nieuwe jaar is altijd het moment om nieuwe doelen voor jezelf op te stellen.

Je wilt gezonder leven, meer sporten, een grotere spaar rekening, stoppen met roken of iets anders.. Maar waarom lukt het de meeste mensen niet om vol te houden of zijn ze na 1 maand al niet meer gemotiveerd?

Veel mensen hebben goede voornemens en daar gaat het al fout.. VOORNEMENS.

De definitie van voornemen is: iets wat je wilt gaan doen, maar hier zit vaak geen duidelijk plan achter.

Voorbeeld: je wilt meer sporten, oke, prima. Je wilt meer gaan sporten, maar wat betekent dat dan? Is dat 8 keer per week of 1 keer, en hoe intensief en welke sport ga je dan doen en hoelang en wanneer, Hoelang ga je dit doen, op welke dag en met wie? En vooral belangrijk wat bereik je ermee?

De meeste mensen denken niet na over de bovenstaande vragen en beginnen gewoon met naar de sportschool te gaan om daar zomaar wat te doen.

Hoe vager jou voornemen is hoe groter de kans is dat je gaat falen? Je weet namelijk niet wanneer jouw “voornemen” geslaagd is en wanneer je je doel heb bereikt.

Als jij bijvoorbeeld wilt stoppen met roken na 40 jaar dan moet je je eigen gedrag van de één op de andere dag compleet veranderen.

En daar gaat het bij voorbaat al mis, het is ongeveer hetzelfde om voor de eerste keer je schaatsen aan te trekken en verwachten dat je dezelfde tijd rijdt als Sven Kramer op de 10 km.

Zonder een duidelijk doel en plan is je goede “voornemen” gedoemd te mislukken.

We weten namelijk dat het niet makkelijk is om te veranderen, daar moet je serieus veel tijd en energie in steken.

Want als je  een wat “zwakker” moment heb en je pakt toch weer die sigaret dan heb je in je eigen ogen al gefaald.

Maar hoe kan je dan wel een voornemen laten slagen?

Dat vertel ik je in het onderstaande 6 stappen:

Stap 1. Stel een helder en duidelijk doel

Ga dus eens serieus nadenken over jouw doelen voor dit jaar en schrijf dit op in een SMART vorm

S-specifiek

M- meetbaar

A- acceptabel

R- realistisch

T- Tijdsgebonden

Zorg dat je er dagelijks aan herinnerd wordt, en weet waar je het voor doet

Als je dit hebt opgeschreven is de kans dat je gaat starten met jouw nieuwe “voornemen” en dat je het serieus neemt al een stuk groter.

Stap 2: Stel een plan op 

Maak een plan van aanpak. Als je bijvoorbeeld over 12 weken 6 kg kwijt wilt zijn. Bedenk dan hoe je dit gaat doen en schrijf dit voor jezelf op.

Maak een duidelijk plan. Schrijf niet op “ik ga minder snoepen” maar hou bijvoorbeeld je voeding bij in een dagboek en maak duidelijke afspraken met jezelf.

Stap 3: Schakel hulp in

Wie of wat heb je nodig om dit doel te behalen?

Ga je een abonnement afsluiten bij de sportschool, neem je een personal trainer in dienst, ga je aan je sportieve buurman/vrouw vragen of jij met hem/haar mag mee rennen?

Stap 4: BEGIN!

De enige manier maar dan ook echt de enige manier om je doel te behalen is door er niet over na te denken maar om er mee te starten, en tot deze stap komen de meeste mensen niet eens, ze wachten tot het perfecte moment of verzinnen allerlei smoesjes en excuses om maar niet te starten.  ONDERNEEM ACTIE!!!

Stap 5: Evalueer.

Stap op een weegschaal, meet jezelf op en stel kritische vragen aan jezelf.

Wat je aan het doen bent, werkt dat? Zo ja, dan ga lekker door zoals je bezig bent.

Nee? Ga dan eens heel kritisch kijken naar wat je aan het doen bent? Ben je gefocust, kloot je maar wat aan? Waar laat je steken vallen? Wat had beter gekund etc.

Stap 6: Vier je succes.

Resultaat zorgt voor meer motivatie. 

Als jij een aantal weken hard aan het werk bent en je merkt dat je progressie boekt dan raak je extra gemotiveerd. 

Vier deze momentjes met jezelf of je partner zodat jezelf ook af en toe beloond.

Stel je doel op de lange termijn is om 10 kg af te vallen. 

Splits deze doelen op in 4  kleine doelen en koppel daaraan een beloning:

Weging 1: Na 4 weken 2.5 kg kwijt. Beloning; Massage van 60 minuten

Weging 2: Na 8 weken 5 kg kwijt. Beloning; Dagje sauna

Weging 3: Na 12 weken 7.5 kg kwijt. Beloning; nieuw sportpak

Weging 4: Na 16 weken 10 kg kwijt. Beloning; weekendje weg met partner.

Op deze manier beloon je jezelf en hou je het leuk en geef je jezelf ook nog eens een extrinsieke motivatie

Share this post

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest